Lemmikin vakuuttamisesta eläinlääkärikulujen varalta

Koira tai kissa kannattaa vakuuttaa eläinlääkärikulujen varalta. Joskus käy niin että eläinlääkärikulut pääsevät yllättämään omistajan, etenkin kun sattuu jokin yllättävä tapaturma. Tämän vuoksi on suositeltavaa, että yllättäviin tilanteisiin varauduttaisiin esimerkiksi vakuuttamalla lemmikki eläinlääkärikulujen varalta. Murtuneen jäsenen hoito voi kustantaa jopa tuhansia euroja, usein paljon enemmän kuin uuden lemmikin hinta. Vakuutuksia on tarjolla monissa eri vakuutusyhtiöissä.

Jo lemmikkiä hankittaessa kannattaa tutustua eri vakuutusvaihtoehtoihin. Useimmilla vakuutusyhtiöillä on tarjolla seuraeläimille perusvakuutus ja siihen lisävakuutuksena eläinlääkärikuluvakuutus. Myös pentuevakuutuksia on tarjolla. Vakuutusehtoihin kannattaa tutustua huolella. Korvausten saaminen ei ole itsestäänselvyys vaan vakuutusehdot vaihtelevat yhtiöittäin. Tyypillistä on, että korvauksille on jokin kattosumma, jonka ylittäviä osuuksia ei korvata. Lemmikin sairastuessa eivät kaikki sairaudet kuulukaan korvattavien sairauksien piiriin. Monilla koirilla voi olla yleisiä rodulle tyypillisiä perinnöllisiä sairauksia, joita vakuutusyhtiö ei korvaa.

Joka tapauksessa yllättäviin tilanteisiin kannattaa varautua etukäteen. Jo pentua otettaessa olisi syytä miettiä miten on varautunut yllättävien eläinlääkärikulujen varalta. Toiset omistajat ovat keränneet etukäteen rahaa pahan päivän varalle, mutta monille vakuutus on helpompi vaihtoehto.