Ruoka-aineperäiset allergiat

Myös allergiat voivat aiheuttaa oksentelua ja ripulia. Jos koira siis jatkuvasti oksentelee, tai sillä on usein löysähkö uloste, kannattaa kokeilla ruoan vaihtamista. Yleisimpiä allergiaa aiheuttavia aineita eli allergeenejä koiralle ovat vehnä, naudanliha ja kananmuna. Myös muut ruoka-aineet voivat aiheuttaa allergiaa.

Jos koira syö valmisruokaa, kannattaa kokeilla allergiselle koiralle tarkoitettua ruokavaliota, joita saa eläinlääkäriasemilta.

Koiralle voi kokeilla kotiruokaa teollisen valmisruoan sijasta. Tämä saattaa olla ratkaisu allergiaongelmaan. Koira, joka on jo aikaisemmin syönyt kotiruokaa, kannattaa siirtää ruokavaliolle, joka ei sisällä lemmikille tuttuja ruoka-aineita.

Koiran omistaja voi myös testata mille ruoka-aineelle koira on allerginen. Ensin koiralle täytyy löytyä ruoka, joka ei aiheuta oireita. Kun oireet ovat kokonaan hävinneet, voi kokeilla lisätä ruokaan muita ruoka-aineita yksi kerrallaan. Kun koira saa taas oireita, tiedetään mille ruoka-aineelle se on allerginen ja osataan jatkossa välttää kyseistä ruoka-ainetta. Ruoka-aineen lisäys on tehtävä aina riittävällä aikavälillä, jotta ehditään nähdä ruoan vaikutus.

Ruokavalion muutoksen yhteydessä täytyy muistaa, ettei lemmikille saa antaa ylimääräisiä makupaloja. Jo pieni määrä allergian aiheuttavaa ruokaa aikaansaa oireiden palaamisen.

Jos allergia ei hellitä

Jos koiran allergia jatkuu tai se on poikkeuksellisen raju, on syytä kääntyä eläinlääkärin puoleen.